Blogposts met vitamine updates

Bij ons in het restaurant krijgen wij vaak vragen over wat nu gezonde voeding is en welke vitaminen nou belangrijk zijn om dagelijks binnen te krijgen. Nu is er een hele lijst aan essentiële vitaminen die iemand dagelijks nodig heeft. Om jullie hierin wegwijs te maken zullen we wekelijks 1 vitamine uit kiezen en hier meer informatie over geven. Op deze manier kun je zelf beoordelen welke vitaminen je al genoeg binnen krijgt en welke nog niet.

Vitamine E – 18 november 2015

Deze week onze in onze laatste vitamine update de antioxidant vitamine E. Het lichaam kan vitamine E zelf niet maken, maar je hebt het wel nodig. De vetoplosbare vitamine speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en ander weefsel. Vitamine E beschermt de cellen tegen beschadiging door oxidatie van onverzadigde vetzuren. Ook voor de stofwisseling in de cel en de weerstand is vitamine E van belang. Voldoende vitamine E krijg je binnen via je voeding. Dierlijke producten bevatten relatief weinig vitamine E. Je moet het vooral hebben van plantaardigeolien en plantaardige producten als granen, noten, zaden, groenten en fruit. Met een handje vol gemengde noten krijg je zo’n 1,6 gram vitamine E binnen. Wil je nog meer informatie? vitamine E

Vitamine D – 11 november 2015

Ik denk dat dit heel herkenbaar voor veel mensen zal zijn. Je wordt sochtends wakker in het donker je vervolgt je weg naar werk om daar dan de hele dag binnen te zitten en in het donker weer naar huis te gaan. Je mist dan een lange periode van het jaar vitamine D. Deze is belangrijk voor je weerstand en bijvoorbeeld de opname van calsium. Dus wat kan ik jullie het beste aanraden? Ga in je pauze naar buiten en absorbeer de zon! Je kan vitamine D ook door middel van voeding tot je krijgen. Het zit namelijk ook in: vette vis, roomboter en vet vlees. Wil je meer weten? Klik dan op deze link: Vitamine D

Vitamine C – 4 november 2015

Deze week het belang van vitamine C. Deze vitamine is erg belangrijk vooral in de herfst/winter maanden wanneer iedereen aan het snotteren is. Vitamine C is één van de weinige vitamines die het lichaam niet opslaat. Het is een water oplosbare vitamine en komt in vele soorten voedsel voor. Hierbij valt te denken aan tomaten, bloemkool en sinaasappels. Vitamine C is belangrijk voor de groei en het zorgt voor gezonde tanden, botten en bloedvaten en helpt bij het herstel van weefsel in het lichaam. Vitamine C is ook een zogenoemde antioxidant. Antioxidanten helpen in de strijd tegen vrije radicalen. Antioxidanten blokkeren een deel van de schade die deze vrije radicalen veroorzaken. Vrije radicalen leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van gezondheidsproblemen en zijn deels verantwoordelijk voor het verouderingsproces. Vitamine C is ook een zogenoemde antioxidant. Antioxidanten helpen in de strijd tegen vrije radicalen. Antioxidanten blokkeren een deel van de schade die deze vrije radicalen veroorzaken. Vrije radicalen leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van gezondheidsproblemen en zijn deels verantwoordelijk voor het verouderingsproces. Wil je nog meer weten? Klik dan op deze link Vitamine C

Omega-3 vetzuren – 27 oktober 2015 

Deze week doen we een kleine side-step van de vitaminen en belichten wij omega-3 vetzuren. Deze komen vooral voor in vette vis en noten en het is vooral belangrijk om omega-3 binnen te krijgen in de winter. Omega-3 is belangrijk voor hart en vaten en de olie kan er voor zorgen dat je spierkracht toeneemt. Maar wat wellicht nog belangrijker is, het helpt tegen de winterdepressie! Een groot aantal onderzoeken heeft inmiddels een duidelijke omgekeerde correlatie aangetoond tussen omega-3 inname en depressie. Omega-3 vetzuren hebben een preventieve werking en bij een al aanwezige depressie zullen de symptomen duidelijk verminderen. Bij ons op de kaart is omega-3 in grote mate aanwezig in de zalmtartaar en de tarbotvis. Wil je meer weten? Klik dan op deze link vis olie

Vitamine B3 – 20 oktober 2015 

Ook deze week weer een vitamine update! Wederom een belangrijke die wij altijd erg promoten in ons restaurant. Niacine of terwijl: Vitamine B3. Deze vitamine is goed voor de huid, hersenen en het verlagen van cholesterol. Als je deze vitamine inneemt als supplement zal je de zogenaamde flush voelen (de huid gaat er van tintelen). Een interessant feit is dat deze vitamine ook gebruikt wordt om mensen met depressies te helpen. Dit gebeurd in een hoge dosis en uiteraard in samenspraak met een dokter. Vitamine B3 zit bij ons op dit moment bijvoorbeeld in onze wildspecial,  in gevogelte zoals parelhoen en in entrecote. Wil je meer weten over deze vitamine? Bekijk dan deze website: Vitamine B3 of Niacine

Vitamine A – 13 oktober 2015

Deze week weer een  nieuwe vitamine update, een vitamine die vaak wordt vergeten. Vitamine A

Magnesium – 6 oktober 2015

We beginnen vandaag met: The importance of magnesium. Importance Magnesium


Reageren op dit artikel? Dat kan!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *